Att tänka på som handledare 

- under övningskörning

Har du din övningskörningsskylt? Har du testat handbromsens effekt i olika hastigheter? Har du funderat på att köpa en extra backspegel till bilen? Även om du har ditt handledartillstånd och din elev sitt körkortstillstånd så finns det en hel del att tänka på innan ni börjar övningsköra tillsammans. Här får du några goda råd!

Övningskörning med handledare

Det finns två sätt att övningsköra på – trafikskola och privat. För att din elevs utbildning ska vara så effektiv som möjligt rekommenderar STR att ni kombinerar de båda och ser privat övningskörning som ett komplement till utbildning på trafikskola. Det är viktigt att hela tiden följa läroplanen och utgå från hur utbildningen är upplagd. Ett bra tillvägagångssätt är att först ta ett par lektioner på trafikskola och sedan träna på vad du lärt dig under den privata övningskörningen.


Handledaren bär det juridiska ansvaret

Glöm inte att det är du som handledare som bär det juridiska ansvaret under övningskörningen. Om det till exempel sker en hastighetsöverträdelse är det du och inte din elev som anses vara skyldig. Däremot finns risken att körkortstillståndet återkallas vid trafikbrott. Det kan också vara en god idé att se över din försäkring innan ni ger er ut på vägarna.


Tänk på detta vid övningskörning

  • Glöm inte att alltid ha en övningskörningsskylt väl synlig bakåt.
  • Det är tillåtet att ha passagerare med i bilen under övningskörning, men det är inte alltid säkert att det är lämpligt. Det kan till exempel innebära en onödig distraktion för den som övningskör.
  • Övningskörning med bil är tillåtet från 16 års ålder. Vill ni övningsköra med lätt lastbil eller koppla ett lätt släp på bilen, måste ni vänta tills eleven är 17 år och 6 månader.
  • Vill du handleda mer än en elev? Då måste du söka separata handledarbevis. Det behövs ett bevis per elev och du kan handleda max 5 elever.
  • Kontrollera handbromsens effekt i olika hastigheter. Det är din möjlighet som handledare att påverka körningen. Det kan också vara en god idé att köpa en extra backspegel som du som handledare kan använda för bättre uppsikt bakåt.

Nyhetsbrev till dig som är handledare

I fem nyhetsbrev får du massor av tips och intressant information som kan hjälpa dig som ska vara handledare till någon som ska B-körkort. Du får ett nyhetsbrev i veckan och de har alla olika teman.

Anmäl dig här!

Tips på hur du får ut det mesta av övningskörningen!

Se körkortet som en långsiktig investering

  • Att ta körkort kostar pengar, men det är också en investering i din elevs personliga frihet och framtid. Genom att vara förberedd, påläst och engagerad som handledare kan du göra körkortsutbildningen så effektiv som möjligt för din elev.
  • Det är inte rekommenderat att endast övningsköra privat och sedan köra upp som privatist. Istället ses privat övningskörning som ett bra komplement till en utbildning på trafikskola.
  • Det är både en ekonomisk och smart idé att du som handledare tar hjälp av trafikskolan och följer den utbildningsplan som de skapat för just denna elev.

Välj en STR-ansluten trafikskola – en helhetslösning som fungerar

  • När du och din elev väljer en STR-ansluten trafikskola får ni hjälp att skapa en individanpassad utbildningsplan som är framtagen för att skapa både en effektiv körkortsutbildning och en trafiksäker förare.
  • STR har lång erfarenhet av pedagogik och frågor kring trafiksäkerhet och har på så vis kunnat skapa en helhetslösning för körkortsutbildningar.
  • Utbildningsmaterial är noga framtaget för att ge de nivåer som krävs. Till detta planerar din STR-anslutna trafikskola både körlektioner och teoristudier för att skapa en positiv samverkan och en effektiv väg fram till körkortet. Glöm inte att detta är något som du som handledare kan dra stor nytta av genom att följa den uttänkta utbildningsplanen.

Du hittar alla STR-anslutna trafikskolor här.

Planera övningskörningen tillsammans

  • Det är bra om eleven börjar med att ta ett par lektioner på trafikskola. Då får hen en uppfattning om hur en körlektion kan vara upplagd. Det är också ett bra tillfälle att åka med för att få en uppfattning och sätta dig in i utbildningsplanen.
  • Att ha en nära kontakt med trafikskolan är en stor fördel för att du ska bli en riktigt bra handledare. Du är ofta välkommen att följa med i bilen under en lektion.
  • Träna sedan på allt eleven lär sig under sina lektioner. Se den privata övningskörningen som en möjlighet att kunna mängdträna på allt som du fått tips om av trafikskolan.
  • Prata igenom er övningskörning i förväg och gå igenom vad ni ska träna på under just det passet.

Sex tips vid privat övningskörning:

  1. Börja försiktigt!
    Välj en lugn plats att börja övningsköra på, utan distraherande hinder och annan trafik. Låt eleven bli vän med bilen innan ni kör ut i trafiken.
  2. Se upp med dina egna brister!
    Som vana bilförare lägger vi oss ofta till med en del slarv i bilkörningen. För inte vidare dina fel och brister till din elev.
  3. Ha tålamod!
    Att börja övningsköra innebär ofta en stor anspänning och ibland stiger stressnivåerna. Det är ditt ansvar att behålla lugnet och lämna affekten hemma. Alla har varit nybörjare.
  4. Lär av dem som kan!
    Det är ingen dum idé för dig som handledare att åka med på en körlektion eller två. Då får du en bättre bild av hur en effektiv körlektion kan se ut.
  5. Öva aktivt!
    Genom att prata om det som händer under körningen är det lättare för eleven att ta till sig kunskapen.
  6. Det finns inga genvägar!
    Du som erfaren förare har troligtvis hittat nya lösningar genom åren på olika situationer som kan uppstå. Men som nybörjare är det viktigt att först få grunderna och varför olika saker är och fungerar som de gör. När grunden sitter så kan eleven också hitta sina vägar att lösa det som sker. Genvägar är inte den snabbaste vägen mot en tänkande och säker förare.