Reklamationsnämnd

STR har sedan 1986 en reklamationsnämnd dit en elev utan kostnad kan vända sig för att få en opartisk bedömning av klagomål gentemot en STR-ansluten trafikutbildare. Nämndens ärenden hanteras genom skriftväxling mellan klagande, nämnden och utbildningsföretaget.

STR:s reklamationsnämnd hjälper dig med en opartisk bedömning om du har klagomål på din trafikutbildning.
Nämnden består av:
  • lagfaren ordförande
  • förbundsordföranden i STR
  • ledamot från utbildningsföretagets tillsynsmyndighet
  • ledamot vars förening som har till ändamål att främja trafiksäkerhet
    och en ledamot vars förening har till ändamål att ta till vara konsumenters intressen.

Nämnden sammanträder 3-6 gånger per år och behandlar vanligtvis ärenden där anmälan till nämnden kommit in senast inom ett år från det att utbildaren avvisat elevens krav, dock senast inom tre år från det att utbildningen avslutades, se reglemente.

ladda_ner_pdf.gif Reglemente för STR:s reklamationsnämnd

Att göra en reklamation

Är du som elev missnöjd, ska du först försöka komma överens med ansvarig på utbildningsföretaget inom skälig tid. Om det inte går, kan du kontakta STR:s konsumentinformation på telefon 0418-401000 eller skriftligen vända dig till nedanstående adress.

Anmälan till STR:s reklamationsnämnd

Anmälan till nämnden ska ha kommit in senast inom ett år från det att utbildaren avvisat elevens krav, dock senast inom tre år från det att utbildningen avslutades, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Om klagomålet grundas på att utbildaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder gäller i stället en tid om tio år.

Ladda ner blanketten nedan och fyll i uppgifterna samt skriv en kort redogörelse över bakgrunden till ditt reklamationsärende, ersättningskrav samt på vilket sätt utbildaren är medveten om klagomålet. Observera att utbildningsföretaget måste vara ansluten till STR.

Blankett och redogörelse skickas till nedanstående adress för registrering.

STR:s reklamationsnämnd
Järvgatan 4
261 44 Landskrona
eller via kundservice@str.se

ladda_ner_pdf.gif Läs mer om reklamationer

ladda_ner_pdf.gif Ladda ner blankett


Rättigheter som kund

Det finns en hel del konsumenträttsliga regler av skiftande karaktär. Vissa regler syftar till att skydda konsumenten i det enskilda fallet (civilrättsliga regler) och vissa syftar till att skydda konsumenterna som ett kollektiv (marknadsrättsliga regler). Gemensamt för dessa konsumenträttsliga regler är att de är tvingande till konsumentens förmån. Reglerna kan alltså inte avtalas bort.

STR har tagit fram en broschyr med praxis för ersättning och återbetalning vid avbeställning m m. Denna praxis är framarbetad av juridisk sakkunnig och fastställt av fullmäktige 2010-05-28. Ladda ner den nedan och ta del av innehållet.

I övriga dokumenten får du mer information om regler kring avtal, avbeställningar samt information gällande presentkort och tillgodokvitto.

ladda_ner_pdf.gif STR:s praxis angående ersättning och återbetalning vid avbeställning m m

ladda_ner_pdf.gif Läs mer om avtal och avbeställningar

ladda_ner_pdf.gif Läs mer om prisinformation och presentkort