STR svarar på Transportstyrelsens översyn av förar­utbildningen (behörighet B)

STR_flaggor_blå himmel_1200x600

STR vill se ett enklare, smartare och säkrare körkorts­system

Sammanfattning av remissvar på Transportstyrelsens översyn av förar­utbildningen (behörighet B)

Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR) företräder 750 trafikskolor, 3 000 trafiklärare och över 200 000 körkorts­elever varje år. Vi välkomnar Transportstyrelsens utredning om körkorts­utbildningen – men anser att det krävs tydligare åtgärder för att få fler godkända prov, lägre kostnader och högre trafiksäkerhet.


Vårt remissvar

 I vårt remissvar till Transportstyrelsens utredning om körkorts­utbildningen (behörighet B) lyfter vi tre huvudpunkter som direkt berör dig som ska ta körkort.

1. Bättre stöd – tidigare i processen

Två lärarledda väglednings­lektioner före provet är bra, men vi vill se fler tillfällen och tydligare mål så att alla elever förstår kravnivån och sparar både tid och pengar på vägen till körkortet.

2. Teori och praktik måste hänga ihop

Förlängd giltighetstid för teoriprovet riskerar att göra utbildningen spretig. Vi vill i stället knyta teori och körning ännu tätare samman – det ger högre prov­resultat och säkrare förare.

3. Starkare tillsyn av förarproven

Låga provresultat beror inte på eleverna – utan på ett system som uppmuntrar “chansprov”. STR föreslår bland annat längre provtid, spärrtid mellan omprov och bättre samarbete mellan Trafikverket och professionella utbildare.


Vad STR föreslår – så påverkas du som elev

Och vad är det då vi föreslår mer konkret? Jo det här:

Utmaning i dag STR:s lösning Din vinst
Oklara krav och många underkända prov – bara ca 50 % klarar körprovet på första försöket. Minst fyra väglednings­­lektioner med tydliga mål och erfarna lärare. Mindre gissande, fler godkända prov = lägre totalkostnad.
Teori och praktik hänger inte ihop – risk för långa pauser och glömd kunskap. Tydligare koppling mellan teori & körning; förläng inte giltighetstiden för teoriprovet. Brist på struktur vid privat körning.
”Chansprov” pressar upp kostnaderna – många bokar omprov direkt dagen efter. Spärrtid mellan provförsök och längre provtid som verkligen testar färdigheterna. Färre omprov, bättre förberedda förare, kortare köer.
Brist på struktur vid privat körning. Digitalt utbildnings­protokoll (DUP) där handledare, elev och trafikskola loggar träning – öppnas först när moment är klara. Enkel överblick över vad som är gjort och kvar att träna.
Ojämn kvalitet i hela systemet. Obligatorisk fortbildning för trafiklärare & skärpt tillsyn av provmyndighet och oseriösa aktörer. Samma höga kvalitet oavsett var du tar körkortet.

Därför tjänar både elever och samhälle på ett moderniserat system

  • Säkrare förare – fler moment bedöms, inte bara ”lottade” i ett kort prov.

  • Lägre kostnad per körkort – färre omprov och bättre planerad utbildning.

  • Bättre klimatnytta – undervisning om eco‑driving och hållbara val byggs in.

  • Jämnare kunskapsnivå – alla elever får samma tydliga väg in i systemet.

”Vårt mål är en körkorts­utbildning som är lätt att förstå, lönsam att göra rätt i och som ger tryggare, mer miljömedvetna förare.”
– Maria Prole, förbunds­ordförande STR


Fullständigt remissvar

Det fullständiga remissvaret finns på STR.se.